WETENSCHAPPELIJKE PRESENTATIE DUTCH OESOPHAGEAL CANCER GROUP
Toepassingsmogelijkheden van PET of PET/ CT bij slokdarmcarcinoom
Prof. dr. J.Th.Plukker
KLINISCHE LES
Asymmetric ischiopubic synchondrosis in case of non traumatic hip complaints: a dilemma for the imaging specialist?
Drs. L.A. de Leeuw
ORATIE
Plooibare hersenen
Prof. dr. J. Booij
PROEFSCHRIFT
Immune responses in ovarian cancer patients treated with intraperitoneal yttrium-90 labeled HMFG1
Dr. A.L.M. Oei
Imaging Alzheimer’s disease pathology in vivo: towards an early diagnosis
Dr. N. Tolboom
OPLEIDINGEN
Implementatie E-learningsplatform voor nucleair geneeskundigen (i.o.)
Dr. R.H.J.A. Slart
Implementatie van e-learning voor studenten
Prof. dr. M. Gotthardt
E-learning als onderdeel van het moderniseringsproces binnen het opleidingscontinuüm van medisch specialisten: het VUmc Digital Imaging Skills Lab
Prof. dr. E.F.I. Comans
Technische geneeskunde: een nieuwe discipline binnen de nucleaire geneeskunde
Onderwijsinnovatie in Utrecht Integratie nucleaire geneeskunde en radiologie
Drs. J.A.F. de Jong
KLINISCHE TRIAL
I-131 Remnant Ablation in Differentiated Thyroid Cancer - optimal treatment with maximal outcome
BOEKBESPREKING
Principles and Practice of PET and PET/CT
DIENST IN DE KIJKER
Isala Klinieken
MEDEDELINGEN UIT DE VERENIGINGEN
CURSUS- EN CONGRESAGENDA
Van de Redactie
Een leven lang leren
Dit enkele jaren terug gekozen Europees onderwijsadagium is van toepassing op een groot deel van de inhoud van dit nummer. Natuurlijk, onze beroepsgroep is van oudsher gewend en getraind om in gesprek met elkaar tijdens overdracht, refereeravonden, congressen en andere nascholingsactiviteiten onze medische kennis te verversen en uit te breiden, maar in iedere tijd vinden innovaties plaats in de manier waarop dat gestalte krijgt. Niet alleen het ‘wat’ verandert en vernieuwt, maar ook het ‘hoe’. Nieuwe didactische inzichten volgen oude op en nieuwe technologieën bieden nieuwe mogelijkheden om kennis aan te bieden, te vergaren en te toetsen. Was het vroeger gebruikelijk om in een 4-jarige meester-gezelverhouding ‘learning on the job’ het vak je eigen te maken, hoe anders wordt dat de komende tijd met een 5-jarige competentiegerichte opleiding waarin de AIOS samen met de opleider een bijna individueel opleidingsplan samenstelt waarin multimodality imaging veel meer centraal komt te staan. Over multimodality imaging gesproken, in het stuk van collega de Jong kunt u lezen dat inmiddels al tijdens het basiscurriculum geneeskunde in Utrecht sprake is van geïntegreerd onderwijs ‘beeldvorming’, waarin ons vak zeer ruim aan bod komt. En ook tijdens een 6 weken durend co-schap beelvorming is het mogelijk om gedurende 2 weken een zeer gestructureerde stage nucleaire geneeskunde te lopen. Al met al een mooie kweekvijver om de Nachwuchs van enthousiaste en getalenteerde toekomstige collega’s te faciliteren. Tevens binnen de context van ‘onderwijsinnovaties’ treft u drie artikelen in het kader van E-learning waarbij zowel studenten, AIOS, alsook gearriveerde medisch specialisten op moderne wijze geaccrediteerd onderwijs kunnen volgen. Deze benchmarkingprogramma’s zorgen ervoor dat u kunt zien welk kennisniveau er van u verwacht wordt, hoe u presteert ten opzichte van collega’s en wat uw vorderingen in de tijd zijn. Wilt u het onderwijs individueel, tijd- en plaatsonafhankelijk volgen, of prefereert u ‘blended learning’ en ‘Skills Lab sessies’? Het behoort allemaal tot de mogelijkheden door de enorme inspanningen van enkele collega’s. Maar zoals u in het stuk van collega Slart kunt lezen kunt u hier binnenkort zelf ook een bijdrage aan leveren. Over onderwijsinnovaties gesproken, wie heeft nog niet kennis gemaakt met onze nieuwe collega, de ‘technisch geneeskundige’? Was deze tot voor kort waarschijnlijk nog stagiair, inmiddels hebben de eerste afgestudeerden de weg naar de arbeidsmarkt gevonden. En wat zijn ze gewild! In dit nummer geven twee jonge klare technisch geneeskundigen toelichting op het studiecurriculum en laten zij zien hoe zij hun kennis toepassen in hun eerste baan.
Lioe-Fee de Geus-Oei,
Hoofdredacteur